Lembaga Amil Zakat (LAZNAS) Syarikat Islam juga menerima donasi sebesar Rp1 miliar dari Ustad Adi Hidayat yang diharapkan dapat memberikan dampak positif yang signifikan bagi masyarakat yang membutuhkan.

"LAZNAS Syarikat Islam menginisiasi Glokalisasi yaitu suatu gerakan untuk memberdayakan dakwah ekonomi di dalam Syarikat Islam dan membuat komunitas ekonomi di antara anggota kaum Syarikat Islam, sebagaimana dicontohkan oleh Rasulullah SAW," kata Ustad Adi Hidayat dalam keterangannya, Senin.

LAZNAS Syarikat Islam ini diharapkan tidak hanya menjadi wadah penghimpunan zakat, tetapi juga sebagai institusi yang mampu memberikan pendidikan dan pemberdayaan bagi masyarakat, sehingga tercipta kesejahteraan yang berkelanjutan.

Syarikat Islam terus berkomitmen dalam upaya membangun masyarakat yang lebih baik dan berdaya melalui pengelolaan zakat yang efektif dan efisien.

Dengan adanya LAZNAS Syarikat Islam, diharapkan mampu memberikan kontribusi nyata dalam pengentasan kemiskinan dan peningkatan kesejahteraan umat.

Dalam rangka merayakan Milad Syarikat Islam yang ke-119, digelar di Masjid Istiqlal yang dihadiri oleh puluhan ribu anggota kaum Syarikat Islam.

Pada momen bersejarah ini, Syarikat Islam dengan bangga mengumumkan peluncuran resmi Lembaga Amil Zakat (LAZNAS) Syarikat Islam.

Acara ini dihadiri oleh tokoh-tokoh penting diantaranya President Syarikat Islam Hamdan Zoelva, ustad Adi Hidayat dan seluruh jajaran petinggi Syarikat Islam.

Deva Rachman, Sekretaris Jenderal LAZNAS Syarikat Islam, yang dalam sambutannya menyampaikan visi dan misi lembaga tersebut.

"LAZNAS Syarikat Islam hadir untuk menjadi jembatan antara donatur dan penerima manfaat, serta mengoptimalkan pengelolaan zakat demi kesejahteraan umat. Kami berkomitmen untuk transparan dan akuntabel dalam setiap program yang kami jalankan," ujar Deva Rachman.

"Kami sangat mengapresiasi dukungan Ustad Adi Hidayat. Ini adalah langkah awal yang baik untuk membawa manfaat lebih luas bagi umat," tambah Deva.

Pewarta: Feru Lantara

Editor : Naryo


COPYRIGHT © ANTARA News Megapolitan 2024